Search:           


Leipzig Declarations

Overview
Scott Church
Leipzig Declaration
Wikipedia
Wikipedia discusses the declarations at length, including the history of the 1995 and 1997 declarations, their sponsors and the many issues surrounding the dubious qualifications and counts of their signatories.
How many climate researchers support the "Leipzig Declaration"?
Jensen, C. naturalSCIENCE, Feb. 11, 1998
This online comment from Christian Jensen discusses a 1997 Danish broadcasting Company (DR1) investigation of the signatories to the declarations in which it was discovered that the large majority have little or no climate science background and the few that do have ties to polluting industries. At the time, Jensen was a PhD. Student studying climate modeling at the Danish Meteorological Institute.
Cool to the warnings of global warming's dangers
Olinger, D. St. Petersburg Times, July 25, 1
Shortly after the 1997 declaration was released journalist David Olinger of the St. Petersburg Times also investigated the Leipzig signatories. He too found that few if any were both qualified to speak on global warming science and did not have ties to polluting industries or Far-Right special interests. The original article is no longer available at the St. Petersburg Times web site but reprints can be found in various online newsgroups. These links reproduce the full article content from separate online forums.
The Leipzig Declaration - 2005 Revision
Science and Environmental Policy Project (SEPP)
Science and Environmental Policy Project (SEPP)
Despite its many credibility problems the Far-Right is still trying to dress up the declarations in new clothing and sell them to an uncritical public. This is a year 2005 “update” posted at the web site of its primary sponsor, the Science & Environmental Policy Project (SEPP). The second link is to an updated list of signatories which includes all but 33 (which as of this writing are pending verification that they still agree with the declaration text).

The 2005 version is noteworthy in that it continues to claim that “many climate specialists now agree that actual observations from weather satellites show no global warming whatsoever—in direct contradiction to computer model results.” In fact, this weather satellite record has for years been represented by multiple analysis products of which only one (from the University of Alabama, Huntsville, or UAH) has ever disagreed with climate model predictions. Needless to say, the SEPP and other Far-Right interests carefully avoid the others. In 2005 it was discovered that the UAH analysis contained a math error which introduced a spurious cooling into its temperature trend (specifically an incorrect sign applied to the diurnal drift correction for one of the satellites in the series). The UAH team acknowledged the error, and after it was corrected their results are now also in agreement with the global warming predictions of climate models. A full report on the weather satellite record including a discussion of the updated results was published by the U.S. Climate Change Science Program in May 0f 2005, and the research that uncovered it was published in the journal Science two months later (Mears & Wentz, Science, 2005).

This discovery received a great deal of attention in the scientific community and the media. The USCCSP report and the Mears & Wentz paper were both widely circulated and are easily available.

And yet that same year—and indeed to this very day—the SEPP and other Leipzig Declaration proponents are still trying to argue that weather satellites disprove global warming!



Top

Page:      1      
Global Warming Skeptics
Climate Astroturfing
OISM Petition Project
Leipzig Declarations
Christianity & the Environment
Climate Change
The Web of Life
Managing Our Impact
Caring for our Communities
The Far-Right
Ted Williams Archive